nedeľa, 20. decembra 2015

Obľúbené vianočné filmy, knihy,... a iné veci

Srdečne vás zdravíme!
Vitajte pri ďalšom článku z Knižného adventu, ktorý usporiadal Adrián z blogu http://universeofwonderfulbooks.blogspot.sk/. Článok k minulej adventnej nedeli akosi zaostal kvôli mne, Charlotte, ale dodatočne ho plánujem zverejniť v najbližších dňoch. Fay si svoju časť splnila, len ja som si akosi nenašla dostatok času.


CHARLOTTE: Dnes sa spoločne pozrieme na rôzne tipy a odporúčania na naše obľúbené filmy, knihy a rôzne iné veci, ktoré v nás evokujú Vianoce a tento čas plný vianočných ošiaľov. Iné veci som pridala pretože mne sa Vianoce spájajú viac s pesničkami a poviedkami, ako s filmami a knižnými titulmi. Nuž, Vianoce od istého času nenávidím nemusím, takže som zvykla čítať práve fanfiction a vyhýbať sa celej tej vianočnej atmosfére.

Na začiatok táto pesnička. Existuje asi triliónpäťsto verzií a rôznych spracovaní tohto songu, ale ja od istého času počúvam iba túto, prespievanú Ashley Tisdale. Spoločne s ňou i jej staršie pesničky (It's alright it's okay a Crank it up). Počúvať túto hudbu som začala keď som si úspešne založila svoj prvý blog, zhodou okolností práve cez vianočné prázdniny a venoval sa životu a rôznym fotkám Ashley Tisdale a Vanesse Hudgens. Áno, možno je to trápne, ale komu na tom záleží? Každý má istotne nejaké divné fetiše ohľadom Vianoc, moje sú tieto. A teda, pesničky od týchto dvoch detských hviezdičiek a celý High School Musical sa mi spája práve s týmto ročným obdobím. 

Ďalšia vianočná klasika, ktorá nesmie chýbať v rádiu žiadnej domácnosti. Túto pesničku mám úprimne rada i skrze to, že ma z nej už občas bolí hlava kvôli neprestajnému počúvaniu. A nepomáha tomu ani fakt, že ju hrajú na každom rádiu tak osemkrát do dňa. Každopádne, je to čosi, s čím som okrem slovenských songov vyrastala a tuším na to nezanevriem už nikdy.

  
Krajšie pocity vo mne evokujú slovenské a české piesne, než tie anglické. Predsa len, bola som vychovávaná klasickými CéDečkami a nie tými americko-anglickými hopsačkami. Preto sú tieto tri z mnohých piesní osobnou povinnou jazdou. Doteraz si pamätám, ako som sa šantila po obývačke zatiaľ čo z veže znelo "Každý deň budú vraj Vianoce". Hej, to boli ešte časy, kedy som Vianoce zbožňovala a bola som príliš malá na to, aby som si čas strávený s rodinou vážila viac ako darčeky. Priznajte sa, aj vy ste boli v tom štádiu, kedy ste netrpezlivo podskakovali na stoličke a túžobne hľadeli na vianočný stromček obďaleč v rohu miestnosti, obklopený množstvom darčekov. Nádherné detské časy.

      

Môj takzvaný all time favourite movie, a teda najobľúbenejší vianočný film všetkých čias, je ten s názvom Tři oříšky pro Popelku. Každý jeden rok ho pozerám, každý jeden rok som nedočkavá keď nabehnú reklamy a stále ma neprestal baviť. Nevyrovná sa mu asi nič vzhľadom k tomu, že Popoluška bola moja najobľúbenejšia knižná rozprávka a film to spĺňa tak isto. Tá vianočná atmosféra je na nezaplatenie, herečka veľmi sympatická a cítiť z toho čaro Vianoc. A hudba... môj ty bože tá hudba.
Môžete vidieť, že som v podstate pridala mix starej klasiky a moderných rozprávok. Spomedzi týchto u mňa najviac víťazí po Populuške ešte Doba ľadová, Frozen a Sám doma: Stratený v New Yorku. Ostatné sú menej obľúbené, ale aj tak som ich zvykla pozerať pravidelne každý rok. Mimochodom, pýtate sa, prečo som nezakomponovala Mrázika? Nuž preto, že tú rozprávku skutočne nemám rada a zakaždým ma z nej bolí hlava.

Pre mňa sú vianočné i letné prázdniny skvelou príležitosťou na re-reading Harryho Pottera. Skoro Vždy čítam niečo, čo je s Potterom spoločné - či už sa jedná o samotné knihy, alebo o poviedky, stále si nájdem čas na to, aby som osviežila svoju prastarú a nekonečnú lásku k týmto sériam. Takže áno, dámy, páni a iní jednorožci, Harry Potter je jednoducho mojou povinnou jazdou.

   
 
Je mi to síce hrozne ľúto, ale viac kníh s vianočnou alebo zimnou atmosférou mi momentálne nenapadá. Nikdy som dokonca ani nepomyslela na to, že by sa diela mohli deliť na "letné" a "zimné" a všelijaké ostatné typu "červené", "smutné" a bla bla bla. Pre mňa bola každá kniha proste knihou a až pri vzniku tohto blogu som sa dozvedela o všakovakých deleniach. A pri zamyslení, či vôbec mám nejakú knižku so zimnou tematikou som sa zdesila. Nemám ich veľa. Z tohto výberu som čítala všetky okrem Zimného príbehu keďže k nemu som sa ešte, bohužiaľ, nedostala. Snáď raz.

 
Dostávame sa k záverečnej a zároveň najlepšej časti. Poviedky. Fanfiction. Dramione. Scorpius a Rose. Harry Potter. V tomto období si každý rok čítam fanfiction výlučne zo sveta Harryho Pottera alebo One Direction. Pred niekoľkými rokmi som narazila na poviedku, ktorá niesla názov Spoznali sme more. Dámy a páni, práve som vám predstavila NAJLEPŠIU A NAJEMOTÍVNEJŠIU POVIEDKU, ktorú som kedy čítala. Po dočítaní som ešte mesiac nemohla začať čítať nič iné, taká silná je. Venuje sa témam zrady, odpustenia, dobra a zla, spoznávania a... Dracovi a Hermione. Realisticky, úžasne napísaná. Nemám slov a odporúčam ju absolútne každému milovníkovi Fanfiction. Odkaz na preklad nájdete tu.

Všetky tieto poviedky sú z dielne neskutočnej Leann a jej čarovného pera. Píše skvele a myslím, že väčšina českých a slovenských fanúšikov Harryho Pottera o nej už počula. Vybrala som pre vás svoje najobľúbenejšie štyri Fanfiction, z čoho sú tri 18+. Odporúčam najmä Secret Affairs a Duchovia z minulosti. Celú jej tvorbu nájdete tu.

Nepravdepodobný pár I.
Dievča menom Grangerka
Heart with no companion
Odkazy na poviedky sú priamo v obrázkoch, takže kliknutie na ne vás presmeruje priamo na stránku. Ohľadom týchto vám asi nepoviem nič bližšie, ale ak máte radi pokojné, oddychové čítanie tak vám odporúčam Dievča menom Grangerka (A girl called Granger) a Jednoducho neodolateľná (Simply Irresistible). Najťažšiu tému má asi Srdce bez společníka (Heart with no companion), ale i tak je to geniálna, neskutočne dobre premyslená fanfiction.

Nuž, to by bolo asi všetko odo mňa, dúfam, že si medzi mojimi tipmi niečo nájdete a že vás aspoň čosi zaujalo. A teraz slávnostne predávam slovo Fay!


Čo sa týka mňa a Vianoc, ja tieto sviatky prežívam hlavne skrz filmy a rozprávky, poprípade pesničky. Niežeby som v tomto období knižky nečítala. Povedzme si to úprimne, práve počas prázdnin nachádzam chvíľky len pre seba, počas ktorých ma nezastaví nič, žiadne povinnosti a ja sa môžem v pokoji uvelebiť na gauči a čítať si. Lenže ja doma nemám takmer žiadnu knižku, ktorá by bola len vianočná. I počas Vianoc čítam skutočne čokoľvek, takže tejto kategórie sa zdržiavam – pretože takmer všetky knižky by boli identické s tými, ktoré vymenovala Lotte. A navyše, tento rok sa moje čítanie cez prázdniny bude niesť v duchu povinnej literatúry, keďže túto časť som počas štyroch rokov, tak trochu zanedbávala.

Začnem teda pesničkami - konkrétne Last Christmas a All I want for Christmas. Sú to hity, ktoré poznajú asi všetci. Pravidelne ich hrajú v rádiách, v školských rozhlasoch zakaždým, keď sa naskytne téma Vianoc, v mestských rozhlasoch... Sama som si ich začala pospevovať už v malom veku – malá Fay určite rozumela všetkým anglickým slovám, určite – a čím som starla, tým väčšmi som si ich obe obľubovala, až si napokon našli svoje miesta v mojom zozname skladieb. Hoci niekomu môžu pôsobiť značne obohrano, pre mňa sú to mood boosters a pri každom počúvaní, či už v decembri, januári alebo auguste mi vyčaria tú pravú vianočnú náladu. Určite ich všetci veľmi dobre poznáte. 

Narozdiel od Lotte, v mojom vianočnom playliste sa nachádzajú skôr tie anglické, než slovenské alebo české pesničky. Určite nie preto, že by som ich nemala rada či nepočúvala, no skrátka vo mne vianočnú náladu väčšmi evokujú práve pesničky spoza Atlantiku či z Anglicka. Vôbec si však nedovolím tvrdiť, že tie naše pesničky sú menejcenné či horšie, to určite nie! Skrátka len nie sú tie prvé, ktoré mi skrsnú v mysli, keď pomyslím na Vianočné obdobie. Veľká výnimka je pesnička od Ivety Bartošovej, Tři oříšky. A omnoho lepšie sa mi pri nich píšu všetky tie vianočne ladené poviedky. Aj keď s mamičkou pečieme koláče, medovníky, rolády a všetky ostatné veci, pod váhou ktorých sa nám prehýbajú všetky stolíky, púšťame si práve niektoré z pesničiek, ktoré som pridala k tomuto článku. 


Čo sa týka filmov, väčšinou si už niekoľko dní pred samotnými prázdninami robím časový harmonogram, aby mi neušla ani jediná rozprávka. Značne mi v tom pomáha aj mamka, ktorá kúpi Televíziu, ktorá má v tomto období program na snáď všetky dni zimných prázdnin. A ja si môžem pekne krúžkovať všetky rozprávky a filmy, ktoré mi nesmú ani za žiadnu cenu ujsť. A pritom mi vôbec nezáleží na tom, že tie filmy som mohla vidieť hneď už stokrát, vždy si ich rada pozriem znovu. Vždy sa na niečom zasmejem – akoby som to videla prvýkrát a ak mi v tom televízie pomáhajú, pozriem si to počas prázdnin i dva či trikrát. Ako už písala Lotte, môj all time favourite sa zhoduje s tým jej – je ním film Tři oříšky pro Popelku. Avšak zbožňujem i všetky možné princezné: Pyšnú princeznú, Šíleně smutnou princeznú, Princeznú so zlatou hviezdou na čele... Okrem toho zbožňujem aj Mrázika, ktorého zase vždy pozerávam s ockom. Okrem toho mi nikdy nesmie ujsť ani Perinbaba. Pelíšky milujem snáď rovnako veľmi, ako všetky vyššie vymenované rozprávky - zvlášť tak, pre humor, tak typické pre tento film. Je to skrátka klasika. A tento rok som si dala záväzok, že si už konečne pozriem Love Actually, a teda Lásku nebeskú. Už teraz mi hrá v hlave jedna z pesničiek z Pyšnej princeznej: Rozvíjej se poupátko... Nemôžem sa dočkať, až si konečne sadnem pred telku, bez akýchkoľvek starostí, a budem si môcť pozrieť všetky moje obľúbené rozprávky. Po kliknutí na obrázok ho priblížite, ak náhodou nevidíte názvy niektorých rozprávok. 


 Čo sa týka kníh - k tým som sa už vyjadrila. Ako prvá knižka, do ktorej sa pustím, bude Ako chutí moc od Ladislava Mňačka, poprípade Kolíska od Alfonza Bednára. Asi budem mať "pracovné" Vianoce :D Každopádne dúfam, že som vás inšpirovala aspoň jednou pesničkou či jedným filmom z môjho zoznamu. Aký film je váš obľúbený? Pokojne mi dajte nejaké tipy na "must see" filmy!
 I v mene Lotte vám ďakujem za prečítanie a vidíme sa pri ďalšom článku! :)

Lotte n' Fay


5 komentárov:

  1. Ja mám rada klasické filmy ako Tri oriešky..., Sám doma a Mrázik, to sú moje vianočné klasiky. Nemám rada Santa Clausa a filmy s ním typu Santa hľadá manželku, Santov brat a neviem čo všetko ešte :D
    Z pesničiek mám rada skôr slovenské a české, tie americké ma až tak veľmi neberú :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Čo sa filmov týka, okrem tej typickej klasiky, a.k.a Popoluška, si rada pozriem vážne asi čokoľvek. No možno najradšej pozerám všetky tie presladené romantické filmy s vianočnou atmosférou, ktorým by som inak asi ani nevenovala pozornosť. No a čo sa hudby týka, v Piatok som ozdobovala stromček (áno, kľudne by som ho zdobila aj mesiac dopredu, som ten typ :D), pustila som si mix tých najobľúbenejších vianočných piesní a práve Rudolph The Red Nosed Reindeer bola tá, ktorá sa mi páčila najviac. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Charlotte!!!! Sám doma ma síce nikdy nebavil a nikdy som nedopozerala Perinbabu do konca, ale zhodneme sa aspoň na tom, že Mrázik je hrozný. Ani neviem prečo, ale nikdy som tú rozprávku nemala rada:D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Super článok!! Mrázika neznááášaááám! :D :D Ja neviem, keď vidím toho dedka, normálne mi behá mráz po chrbte :D :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Vidím dobre? Sob Rudolf...? Ánoo.:D Tá rozprávka sa mi nespája konkrétne s Vianocami, ale celkovo s detstvom... videla som ju miliónkrát.:D Inak nemám žiadne filmy/rozprávky/čokoľvek, ktoré by nemohli chýbať každé Vianoce... Áno, niektoré veci som už videla niekoľkokrát, ale každoročné tradície nehrozia.:D
    Ach a ešte vyjadrujem sústrasť: Ako chutí moc som čítala nedávno a bolo to... dosť zlé. Podľa mňa.

    OdpovedaťOdstrániť

© daydreaming. 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis