sobota, 10. októbra 2015

ČO ROBIŤ KEĎ: máš autorský blok?

Ahojte!
Zase raz vás rada vidím pri ďalšom článku odo mňa. Od stredy bola na blogu akási pomyselná chvíľka ticha, má to však jasné a ľahké vysvetlenie, ktoré začína na písmenko š. Všetci chápeme, že? Každopádne ospravedlňujem sa, že som nemala poriadnu možnosť či dokonca chuť niečo napísať. Dalo by sa povedať, že tá nádcha, ktorá na mňa počas školy doľahla mi akosi zastavila tvorivé myslenie a jediná vec, na ktorú mi dovoľovala sústrediť sa, bola škola. Super pozitívne.
Ale presne o takom „zastavení tvorivého myslenia“ by som chcela písať práve dnes. Za tých pár rokov, počas ktorých sa tvárim, že píšem som sa naučila niekoľkým trikom, ako bojovať s autorským blokom. Všetci vieme, že je to veľmi nepríjemná vec. Poďme na to!


                1. Nebojujte s tým
Dobre, veľmi si uvedomujem, že toto nie je práve skvelou a užitočnou radou pre tých, ktorí majú deadline a prázdno v hlave. A ani tí, ktorí nemajú žiadny termín či čokoľvek tomu podobné, by sa touto radou rozhodne nemali riadiť dvadsaťštyri hodín denne, sedem dní v týždni. Je fajn urobiť si voľno na jeden deň a pozerať absolútne nezmyselné videá na youtube, preklikávať sa stovkami pesničiek, ktoré by ste si nikdy nepustili... No ja vážne myslím jeden deň – ten využite na kompletnú očistu hlavy, skutočne nerobte nič. Okrem videí youtuberov sem patrí i sledovanie seriálov. Ja viem, že keď vyjde nový diel napríklad American Horror Story, je len veľmi ťažké tomu odolať, no pozrite si ho za odmenu. Stanovte si cieľ, napríklad, že dopíšete rozpísanú kapitolu poviedky či článok na blog a až potom si tú časť seriálu pozrite. Verte mi, nikdy nebudete písať tak rýchlo ako v týchto prípadoch.
(zdroj: tumblr.com)

                2. Pustite si vhodné pesničky
Ak píšete poviedku, napríklad zo sedemdesiatych rokov dvadsiateho storočia, nájdite si na youtube playlist z tohto obdobia. Trust me, bude tam – sama som to skúšala. Ak dokonca z, dajme tomu viktoriánskeho obdobia, pohľadajte pesničky. Ak Vám niečo také vadí, skúste klavírnu hudbu. V mojom prípade funguje priam zázračne – upokojí rozhádzanú myseľ a zároveň ma neruší natoľko, aby som premýšľala nad totálnymi hlúposťami. A presne túto hudbu si púšťam napríklad i pri písaní článkov (hoci teraz platí výnimka a pustila som si Guns n' Roses). Experimentujte! Ak Vám nesedí jedna pesnička, preklikajte sa k ďalšej.
 
(zdroj: tumblr.com)
                3. Bežte si vyčistiť myseľ von
Ak máte pocit, že by ste neboli schopný napísať čokoľvek ani v prípade, že by na tom závisel váš život, bežte von. Zavolajte kamarátov a choďte sa zabávať, čerpať inšpiráciu. Ak by vám spoločnosť druhých mala veľmi vadiť, sadnite si na balkón – ak ho nemáte tak na lavičku pred domom či činžiakom – a premýšľajte. Pozorujte okoloidúcich (snažte sa nevyzerať veľmi divne či nejako bezdomovsky) a dovoľte Vašej mysli uletieť do všetkých smerov.
 
(zdroj: tumblr.com)
                4. Otvorte dokument a píšte
Možno sa to zdá ako hlúpa rada, máte predsa autorský blok, nie snáď?! Nuž, pravdou je, že takéto písanie „o ničom a o všetkom“ mne veľmi pomáha. Nemusíte sa držať žiadnej témy, nemusíte používať interpunkciu či dokonca diakritiku, toto slúži len na odreagovanie. Pokiaľ to nikomu nepošlete, nik to neuvidí. Vybúrte sa na tom, vypíšte sa, vyjadrite sa ku všetkému, čo Vás trápi. Skáčte z témy do témy, nič Vás nezastavuje a nič Vám nebráni. Dokonca ani nemusíte písať na počítači - vytvorte si denník a píšte si doň. Alebo na hocijaký najbližší papier, na tom nezáleží.
Bonusový tip: keď skončíte, prečítajte si to po sebe. Ak je tam čosi zaujímavé, skopírujte si to do iného dokumentu alebo zvýraznite. A keď budete mať pocit, že ste bez akéhokoľvek nápadu, môžete sa k tomu vrátiť.
(zdroj: tumblr.com)

                5. Hrajte textové RPG
V textových RPG hrách ide len o to, že si vytvoríte akúkoľvek postavu. Vymyslíte jej vzhľad (vo veľkom množstve prípadov ide o použitie tváre známej osobnosti), vymyslíte jej charakter a všetky povahové črty, históriu a hráte. Hra prebieha vo forme textových reakcií, je to akoby ste Vy a nejaký iný človek, s ktorým by ste hrali, písali knihu. Nie je to úžasné? Nikdy nemôžete vedieť, ako Váš spoluhráč zareaguje a stále Vás to udržuje v akomsi napätí či zvedavosti.
Navyše, podobné RPG stránky sú i na slovenskej a českej scéne – na rôznych blogoch a podobne. A nájdete bohatú škálu prostredí a motívov: od Harryho Pottera cez Pána prsteňov až ku reálnym či fiktívnym mestám. Nič nestojí v ceste fantázii.
(zdroj: leighkhunt.com)


Tak, tu máme prvých päť rád pre ľudí, ktorí trpia autorským blokom. Som si veľmi dobre vedomá, že tých rád je omnoho, omnoho viac – preto sa k tejto téme po čase stále môžem vrátiť. A čo vy? Máte nejakú osvedčenú radu? Napíšte mi ju do komentáru, inšpirujte ma! :)

1 komentárov:

© daydreaming. 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis