streda, 7. októbra 2015

Book recommendations #2

Ahojte!
Rada vás vidím (berme to akosi metaforicky, keďže vás doslova nevidím) a vítam pri ďalšom článku odo mňa. Hneď na začiatok sa musím ospravedlniť, že ho prinášam s jednodňovým meškaním, avšak včera ma skolila nádcha (aspoň dúfam, že je to nádcha). A tak som, chtiac-nechtiac, musela uľahnúť do postele s teplotou, zapchatým nosom a pätnástimi stranami poznámok z dejepisu. Nevadí, prežila som, hoci mám stále silné nutkanie odrezať si ten nos, Voldemort vedel, prečo to robí. Poďme sa ale hneď vrhnúť na článok – ako nadpis hovorí, knižné odporúčania číslo 2.



                1.  JEDEN DEŇ – DAVID NICHOLLS

ANOTÁCIA: Román z prostredia súčasnej Veľkej Británie o vzťahu medzi mužom a ženou, ktorí sa spoznali na vysokej škole a napriek vzájomnej príťažlivosti sa rozhodnú, že zostanú najlepšími priateľmi. Lenže môže existovať skutočné priateľstvo medzi mužom a ženou? Nie je to skôr láska? Dexter a Emma sa zoznámili na vysokej škole a napriek vzájomnej príťažlivosti sa rozhodli, že zostanú len priateľmi. Dvadsať rokov, počas ktorých sledujeme ich osud, si budú vzájomne prenikať do sŕdc, pomáhať si aj ubližovať, zbližovať sa aj vzďaľovať, aby nakoniec pochopili, že najšťastnejší sú, keď sú spolu. Lenže niekedy môže najdôležitejšie rozhodnutie nášho života prísť príliš neskoro...

Román je plný vtipných postrehov, vypointovaných príbehov a skvele zaznamenaných ľudských pocitov dvadsiatnikov, tridsiatnikov a štyridsiatnikov. Na pozadí ľúbostného príbehu autor odkrýva prednosti a nedostatky všetkých generácií naprieč spoločenským spektrom. Ako s postavami zamáva život? Ako naplnia svoje ideály? Kto sa prepožičia kompromisom?

Román Jeden deň sa stal medzinárodným bestsellerom a dočkal sa aj filmového spracovania v hlavnej úlohe s Anne Hathawayovou a Jimom Sturgessom.

PREČO: O knižke/filme som počula už dlho predtým, než som po nej v knižnici siahla. Zakaždým som si pomyslela čosi ako „hmmm, skutočne pekná obálka“ a šla ďalej. Zlomovým bodom boli až slová mojej kamarátky (ahoj V.), ktorá ma varovala, že je to veľmi smutné a ona, síce to bolo pri filme, plakala. Challenge accepted – aby ste pochopili, ja už dlho hľadám knižku, ktorá by ma donútila plakať. Nie som žiadny sadista, avšak už dlhú dobu (od čias Zlodejky kníh a Charlieho malých tajomstiev) hľadám čosi, čo v sebe neukrýva silenú romantiku a zároveň knihu, ktorá nie je cielene písaná s tým, aby rozplakala všetky hormónmi nabité osoby. David Nicholls to zvládol.

Navyše musím vyzdvihnúť štýl, akým je kniha písaná. Je až takmer čarovné, ako nám pán Nicholls ponúka náhľad do vzťahu dvoch ľudí. Dvadsať rokov, počas ktorých nazeráme zakaždým do jedného dňa ich opätovných stretnutí. Od známosti na jednu noc, skrz mnoho ďalších fáz ich vzťahu.

A čo sa týka filmu, pozrite si ho už len kvôli Jimovi, ktorého platonicky milujem a plánujem nám svadbu. Pozrite si trailer, avšak nepozerajte žiadne iné videá, inak si to všetko vyspoilerujete. I dare you, nerobte to!

                2.  POTOMKOVIA – DAN WELLS

ANOTÁCIA: Píše sa rok 2076. Kira Walkerová, šestnásťročná začínajúca lekárka, žije v krajine rozdelenej občianskou vojnou, medzi ľuďmi zúfalo bojujúcimi o prežitie. Na ich záchranu však treba aj niečo viac než len liek proti smrtiacemu vírusu RM, ktorý vykynožil takmer celé ľudstvo. Nestačí už ani mier s potomkami, geneticky zostrojenými bytosťami, ktoré vírus vypustili. Ak sa ľudia chcú zachrániť, musia sa pozrieť na seba, na svoj svet, na všetky chyby, ktorých sa dopustili, a nájsť niečo, čo naozaj stojí za záchranu – vidieť v konci nový začiatok. Román Dana Wellsa Potomkovia je prvotriedny postapokalyptický triler, vzrušujúca, riskantná, rýchla jazda plná dobrodružstiev, lásky a napätia, ktoré nás neopustí do poslednej stránky a núti nás netrpezlivo čakať na ďalšie pokračovanie.

PREČO: Nuž, tentokrát som po knižke nesiahla sama, ale dostala som ju ako vianočný darček od mojej kamarátky (vidíte aké mám skvelé kamarátky? Ahoj A.!). Odôvodené mi to bolo tým, že je to knižka ako pre mňa a ja taký štýl predsa milujem. Nuž, veľké šance som jej nedávala a spočiatku ju čítala s pesimistickými vyhliadkami do budúcna. Čím ďalej som však šla, tým väčšmi ma knižka zaujala, až som ju napokon dočítala s vyvalenými očami a prosbou o pokračovanie.

Jasné, občas je tam pár vecí, nad ktorými som sa musela pozastaviť. Šestnásťročná hrdinka, ktorá je takmer geniálna a má skrátka tie najdokonalejšie vlastnosti, aké sú bežné takmer u všetkých amerických hrdinov. Najväčšmi mi vadil fakt, že je to knižka cielene určená všetkým Young Adults, súdiac podľa veku takmer všetkých hlavných hrdinov. A pritom je to natoľko zaujímavá knižka, že ak by pán Wells posunul vek aspoň o dva roky vyššie, nikoho by tým neurazil. Napokon som sa však prestala pozastavovať a čítala. Oplatilo sa, je to veľmi zaujímavá a vo všetkých ohľadoch odborne písaná knižka.

                3.  FARBA CITOV – KATHRYN STOCKETT

ANOTÁCIA: Dvadsaťdvaročná slečna Štíhla sa práve vrátila domov po absolvovaní univerzity Ole Miss. Vysokú školu síce skončila, ale v štáte Mississippi sa píše rok 1962 a jej matka nebude šťastná, kým jej dcéra nebude mať na prste zásnubný prsteň. Štíhla zvyčajne nachádzala útechu u svojej obľúbenej slúžky Constantine, ktorá ju vychovala, ale Constantine zmizla a Štíhlej nikto nechce prezradiť kam. Aibileen je čierna slúžka, múdra a hrdá žena a práve vychováva sedemnáste biele dieťa. Keď pre nedbanlivosť nadriadeného zahynul jej syn, niečo sa v nej pohlo. Je oddaná malému dievčatku, o ktoré sa stará, hoci vie, že to obom môže zlomiť srdce. Minny je zas Aibileenina najlepšia priateľka a možno najodvážnejšia žena v celom Mississippi. Vie výborne variť, ale nedokáže udržať jazyk za zubami, preto príde o ďalšiu prácu. Napokon si nájde prácu v rodine, ktorá je v meste nová a nepozná jej povesť. Jej nová pani má však vlastné tajomstvá. Tieto ženy sa veľmi líšia, ale aj tak sa spoja pri spoločnom tajnom projekte, ktorý ich všetky vystaví veľkému riziku, pretože ich dusia pravidlá vládnuce v ich meste. A tieto pravidlá raz treba zmeniť.

Kathryn Stockettová vytvorila výnimočné ženské postavy, odhodlané bojovať za to, aby sa ich mesto zmenilo a aby sa ženy – matky, dcéry, opatrovateľky, priateľky – pozerali jedna na druhú inak. Vzrušujúci, dojímavý román Farba citov je zároveň plný humoru a nádeje. Je to nadčasový, univerzálny príbeh o hraniciach, ktoré uznávame, ale aj o tých, ktoré prekračujeme.

PREČO: Všade veľmi rada a s hrdosťou hovorím, že toto bola moja prvá knižka v angličtine. O trochu menej hrdo, že som prvý videla film, až potom prečítala knižku (a to vždy hovorím, že prvá ide vždy knižka, och). Každopádne tentokrát ma film natoľko zaujal, že som ho bez akýchkoľvek debát zaradila medzi moje TOP 10.

Knižka patrí k tým, ktoré vás donútia zamýšľať sa nad osudom iných, než len seba. Pani Stockettová vytvorila v knižke kúzelnú atmosféru a skvelý štýl písania, ktorý zaujme na prvý pohľad a ja sama som sa od nej nedokázala odtrhnúť. Ako možno viete, považujem sa za hrdého history freaka, i preto som siahla po Farbe citov. Knižka opisuje obdobie šesťdesiatych rokov v Amerike a ako možno viete, spája sa to so silnou rasovou segregáciou. Ak bol niekto černoch... nuž, povedzme, že sa mu nežilo zrovna najľahšie.

Hlavnou postavou je slečna Skeeter (nie, slovenský preklad nie, prosím...), ktorú si obľúbite priveľmi ľahko. Najväčšmi ma na nej zaujal hlavne otvorený a bojovný postoj práve za černošské ženy, čím sa ihneď odlíšila od Hilly a Elizabeth, čo sú jej najlepšie kamarátky. Ani nemusím hovoriť, že narozdiel od Skeeter sa ony dve k svojím slúžkam nesprávajú práve ukážkovo, že?

                4.  KAPITÁNOVA DCÉRA – ALEXANDER SERGEJEVIČ PUŠKIN

ANOTÁCIA: Dielo najväčšieho ruského spisovateľa Alexandra Sergejeviča Puškina (1799 – 1837) má v dejinách ruskej i svetovej literatúry epochálny význam. Puškin je tvorcom a kanonizátorom modernej spisovnej ruštiny, zakladateľom novej ruskej literatúry a zároveň aj vzácne harmonickým človekom, zápalistým vlastencom, nezlomným odporcom zla, bojovníkom za lepší osud svojho národa i celého ľudstva, skutočným stelesnením priamosti, činorodosti a optimizmu v živote i diele.
Slávna novela Kapitánova dcéra (1836) zodpovedala Puškinovmu videniu sveta, kde všetko to najcennejšie nevyplýva z konvencií a formalít, ale je výsledkom osobných vzťahov, obetovania sa a lásky aj za cenu, že človek musí porušiť pravidlá. Podľa Puškina spoločnosť mala len tvoriť rámec a dopĺňať harmonické väzby medzi ľuďmi. Najvyššiu hodnotu má podľa autora láska a schopnosť obetovať sa za druhého.

PREČO: Veľmi nerada priznávam, že len málokedy beriem do rúk povinné čítanie. V druhom ročníku, keď sme preberali romantizmus a ja som si povedala, že Puškinovi dám šancu. Hoci som veľa neočakávala a myslela si, že ma to nebude baviť, s radosťou hovorím, že som sa mýlila. Rovnako ak si i vy myslíte, že všetko povinné čítanie je zlé, skúste dať šancu aspoň tejto knižke. Neoľutujete.

Bližšie informácie podala Lotte v jej recenzii TU.

                5.  ODVIATE VETROM – MARGARET MITCHELL

ANOTÁCIA: Dramatický ľúbostný príbeh Scarlett O´Harovej a Rhetta Butlera z americkej občianskej vojny dojímal i provokoval celé generácie čitateľov a dodnes patrí k najčítanejším románom. Scarlett, krásnu, rozmaznanú, tvrdohlavú dcéru plantážnika vychovávajú ako pravú južanskú dámu, ktorá sa má podriaďovať prísnym spoločenským zvyklostiam a tradíciám. Jej výbušná povaha sa však proti týmto putám vzbúri, keď sa zaľúbi do romantického Ashleyho Wilkesa a rozhodne sa ho získať za každú cenu napriek tomu, že je zasnúbený s inou ženou. Keď sa Ashley ožení s Melaniou, Scarlett sa z trucu vydá za jej brata. Do ich života však zasiahne vojna. Ashley odchádza do boja. Scarlett s malým synom a Melaniou žijú v Atlante, kde do ich života opäť vstupuje arogantný kapitán Rhett Butler. Scarlett síce prijíma jeho dvorenie, ale lásky k Ashleymu sa nevie vzdať. Až keď Georgiu zasiahne vojna, Scarlett sa zmení. Z vrtošivého rozmaznaného dievčatka sa stane samostatná ctižiadostivá žena, ktorá robí všetko pre to, aby zachránila nielen svoju milovanú plantáž, ale aj životy svojich najbližších. Po smrti svojho druhého muža Franka sa vydá po tretí raz - na veľké prekvapenie a pohoršenie celej Atlanty za Rhetta Butlera. Začína sa ich búrlivé manželstvo plné nepochopenia, sporov a nedorozumení. Stále je tu totiž Scarlettina zakázaná láska k Ashleymu...

PREČO: OH ÁNO. Moje dejepis milujúce srdce počas čítania tejto knižky pišťalo od radosti a hoci sa to nemusí zdať, dala mi toľko informácií o americkej občianskej vojne, až som sama bola prekvapená. O knižke som predtým, než som po nej siahla, počula len z rozprávania mamičky a šla do nej s obrovskými očakávaniami. Histórii je venované také množstvo priestoru, až mám miestami, keď knižku znovu čítam, chuť napísať anonymný list autorkám, ktoré to nechápu. A čo sa týka romantickej časti... dámy a páni, najlepšie poňatý love hate vzťah v knižke, aký som kedy čítala.

Ale aby sme si to ujasnili, Scarlett vám bude liezť na nervy. Neklamme si, je hrozne malicherná, rozmaznaná, sebecká a sebestredná. Občas to vyzeralo, akoby sa považovala za kráľovnú celého vesmíru a ak čo i len náhodou nešlo niečo podľa jej predstáv, dupkala nohami, trucovala, odúvala pery... skrátka prototyp ockovho dievčatka, klasická južanská panička.


Avšak i Scarlett prešla svojim vývinom – bodaj by aj nie, to by asi mnohí čitatelia spáchali prvú vraždu fiktívnej postavy – a od rozmaznaného dievčatka sme spoznali mladú vdovu až dokonca silnú ženu schopnú ozajstnej lásky. Ako to však býva, autorka nám zanechala koniec, ktorý nás neveľmi uspokojil. Pani Mitchellová ho nechala tak otvorený, ako len bolo možné a zaručene ju v duchu prekliala veľká väčšina čitateľov, ktorí si zamilovali príbeh Rhetta a Scarlett. A Vivien Leigh je najúžasnejšia Scarlett sveta.

Tak, to bola dnešná pätica odporúčaní. Čítali ste niektorú z týchto kníh? Aký je váš názor na ne?

6 komentárov:

  1. Tak ja som čítala Potomkov a súhlasím, že to bolo skvelé. Spočiatku som mala aj ja predsudky, prišlo mi to príliš odborné a vek hrdinov ma tiež hneval, no postupom sa to zlepšovala až vznikol perfektný a napínavý príbeh, ktorý stojí za to. Len škoda, že nebude pokračovanie...to ma vážne hnevá, pretože je to skutočne sľubný a dobrý príbeh...Chcela by som si ešte prečítať aj Farbu citov, pretože film bol zaujímavý, takže som zvedavá aj na knihu...a vlastne, rada by som si prečítala všetky spomínané knihy :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Som rada, že som konečne našla niekoho, kto to čítal! :D A určite si to všetko prečítaj, tie knihy sú jedny z mojich naj naj naj :D :)

      Odstrániť
  2. O knihe Jeden deň som počula už naozaj dávno a veľmi ma zaujala. Veľakrát som premýšľala, že si knihu prečítam, alebo pozriem film, no nejak som sa k tomu ešte stále nedostala. Ale niekedy snáď príde ten správny čas :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hádam to niekedy príde :-) Potom určite daj vedieť, čo si o knižke myslíš, dobre? Som zvedavá! :)

      Odstrániť
  3. Tá Voldemort reference ahahahah :D
    One Day sa chystám prečítať si už dlho predlho, ale dúfam, že jedného dňa sa k nej skutočne dostanem, lebo o nej počúvam dosť chvály. O tých Potomkoch som nepočula, ale to vyzerá zaujímavo a ja takú tématiku môžem takže po tom sa určite poobzerám :) Farbu citov som nečítala, videla som film - a ten bol naozaj skvelý! Veľmi, veľmi sa mi páčil, a to nielen preto,že milujem Emmu Stone :D Kapitánovu dcéru som čítala ešte na strednej a napriek tomu, že všetci na to nadávali (ako na všetku literatúru, lol) tak mne sa to celkom páčilo. Hlavne keď to porovnám s niektorými inými sprostosťami čo nás nútili čítať :D No a Odviate vetrom, to máme doma a je to obrovské a to ma trošku odrádza, aj keď je to klasika a hoci tieto lovestories nie sú úplne pre mňa, ale to je taká vec že proste všetci to poznajú, a ja sa vnútrne cítim tak že by som to mala prečítať :DD Okrem toho moja angličtinárka z gympla bola do Rhetta zamilovaná. A moja mama tiež. A keď to potešilo tvoje dejepis milujúce srdce, tak potom omg, lebo ja mám rovnaké. :D -A.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tú Voldy reference dávam vždy, keď mám nádchu :D ale ujo proste vedel čo robí, o tom potom :D
      Určite si aj Potomkov, Jeden deň aj Farbu citov prečítaj - a nezabudni dať vedieť, čo si o nich myslíš! :)
      A na Kapitánovu dcéru nadávali aj moji spolužiaci a popravde, veeeeľmi mi s tým liezli na nervy, lebo niektorí ju nedržali ani len v rukách. Uch :D A Odviate vetrom je skrátka klasika, Rhett je skvelá postava a tá historická téma tam popri romanci nezanikala, takže som bola veeeľmi šťastná. Určite aj tvoje dejepis milujúce srdiečko bude potešené! :D

      Odstrániť

© daydreaming. 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis