utorok, 29. septembra 2015

ČO ROBIŤ KEĎ: nezvládaš školu?

Ahojte!

Rada vás zase raz vítam pri článku z mojej dielne. V dnešnom čo robiť keď sa zadívame na školu. Okay, chápem, že teraz 98,9% ľudí pretočilo oči a zašomralo akúsi nadávku. Verte mi, ja by som urobila to isté a vôbec vám to nemám za zlé. Tento článok by som však chcela venovať každému, kto má problémy s učením a už na konci septembra má pocit, že toho všetkého má nad hlavu.

A vlastne (bez vlastne!) problémy s učením ani nie sú také podstatné. Na rovinu – je skoro október a všetci profesori či učitelia sú stále plní energie z prázdnin. Vedomosti, ktoré by tak radi venovali študentom z nich priamo sršia a človek sa ani nenazdá a z takej filozofie má po štyroch hodinách (štyroch dvojhodinovkách) zapísaných skoro pätnásť strán. To bol však len príklad, pravdaže. Nech sa však veci majú akokoľvek, v tomto článku nájdete moje tipy, ako celé toto obdobie prežiť bez akejkoľvek ujmy na zdraví či známkach. I vaši rodičia budú radi.

(zdroj: tumblr.com)


1. Učte sa priebežne
Oh my gooooood... Ja viem, ja viem. Počúvate to každý deň od učiteľov i rodičov, možno dokonca starších súrodencov, ktorí si už týmto peklom prešli a majú pocit, že sú oprávnení poučovať vás. Je to však najväčší life hack, ktorý môžete použiť. Ja sama som tri roky na škole v podstate preliezala. Učila som sa len na to, čo ma zaujímalo a na zvyšok som kašľala. Pre príklad: chémiu som videla vždy 10 hodín pred testom alebo v horšom prípade 10 minút pred testom. A nie, toto nie je dobrý prístup. Jednak učenie dlho do noci neprospieva vášmu zdraviu a keď nad tým budete zaspávať, nič sa nenaučíte. A jednak to neustále stresovanie „Hej! Myslíš, že ma vyvolá? Ešte nemám odpoveď... a niiii neučila som sa...“ mi pomaličky začínalo liezť hore krkom. No v treťom ročníku dobiehať učivo spred troch mesiacov bolo veľmi ťažké a naskakovať na rozbehnutý vlak sa už nedá.
Preto vám radím – keď prídete domov, oddýchnite si. Najedzte sa, zahrajte sa dve či tri hry na počítači a potom si tie poznámky niekoľkokrát prečítajte a skúste ich prerozprávať vlastnými slovami. Keď to ani tak nejde, venujte sa tomu. Vypnite hudbu, telku, vykopnite rodičov a iné rušiace stanice preč z izby. Otvorte okno a poriadne si to čítajte – ukladajte si vetu po vete do hlavy a po určitej dobe si to zopakujte. Pekne, pomaly a po odsekoch (ppp :D).

(zdroj: tumblr.com)

2. Ťaháky si robte sami
V skratke: pri písaní vzorcov či tlačení poznámok na papierik vo veľkosti 5x5 centimetrov sa i niečo naučíte. A keď sa vám nechce písať to ručne, naťukajte si to na počítači. I to je niečo – nikdy si však ťaháky od nikoho neopisujte. Určite neporozumiete skratkám toho človeka a polovica poznámok vám utečie. A už dupľom si od nikoho nenechajte ten ťahák urobiť s tým, že si ho ani neprečítate.
A prečo? Pretože keď sa čosi pri tom písaní naučíte, tým menej ho budete musieť vyťahovať z rukáva, spod papiera, z vrecka či peračníka. A čím menej budete robiť tieto – mimochodom dosť nápadné – pohyby, tým je nižšia pravdepodobnosť, že vás ktokoľvek uvidí.

3. Choďte dobrovoľne odpovedať
To sa týka najmä predmetov, na ktorých vám až tak nezáleží. Ak sa vám nechce stresovať pred každou hodinou a od spolužiakov stále pýtať zošity napríklad z takej literatúry či umenia a kultúry, naštudujte si posledné poznámky, prečítajte opakovanie a prihláste sa. Jednak sa i profesor/ka príjemne poteší a bude zhovievavejší/a a jednak budete mať aspoň polroka pokoj. Sama som to tento rok urobila už dvakrát a je skutočne fajn pocit nemusieť sa zbytočne stresovať. Avšak pozor! Poznámky sa nemusíte bifľovať, no čas od času si to nové učivo pozrite, aby ste neriskovali, že pri najbližšom teste budete úplne vymletí. Alebo budete deň pred tým ťahať nočnú.

(zdroj: tumblr.com)

4. Doučujte sa
Na toto je možno trochu priskoro, no overené je, že radšej podobné veci riešte vopred, než bude neskoro. Každopádne, nemusíte hneď otravovať rodičov, aby vám niekoho zohnali. Ak vám nejde napríklad matika, spýtajte sa kohokoľvek v triede – komu tá matika ide, samozrejme – či by s vami nezostal raz či dvakrát po škole, aby vám vysvetlil látku, ktorú neovládate. So spolužiakmi je všetko zábavnejšie – jednak sa zasmejete nad všetkým možným a jednak to určite pochopíte omnoho rýchlejšie, než keby ste nad tým sedeli sami. Nezabudnite však túto službičku odplácať – ak vám ide napríklad nemčina, ponúknite, že s niekým zostanete hodinku či dve a prejdete si s ním slovíčka či gramatiku.
A ak ste náhodou všetci v triede totálne tupí a matika nikomu nejde, môžete poprosiť vašu profesorku, aby vám pomohla. A nemusí byť len vaša – ak viete, že tá a tá vysvetľuje lepšie, pokojne zájdite i za ňou. Môže s vami zostať po škole či iba vám iba v rýchlosti dá akékoľvek zadania na počítanie. Na mojej škole fungujú i takzvané konzultačné hodiny – každý profesor má niektoré dni vymedzený čas, počas ktorého musí zostať v škole (i keď  by už mohol byť doma) a je platený za to, že si s vami doberie látku. Využite to!

5. Nebifľujte sa
Toto určite nerobte. Neučte sa poznámky od slova do slova s tým, že to napíšete zajtra do testu a viac to nevyužijete. Sú to vedomosti, ktoré sú hneď stratené a v podstate na dve veci. Sama mám spolužiačku, ktorá sa už teraz všeko bifľuje. Sama si neviem predstaviť, že by som sa na takú filozofiu učila všetky tie poznámky od slova do slova – pravdepodobne by mi vybuchla hlava. Môj tip je, aby ste sa učili všetko hovoriť vlastnými slovami. Lepšie pochopíte danú problematiku a určite si to i väčšmi zapamätáte – a využijete v maturitnom ročníku. Verte mi, viem o čom hovorím.

(zdroj: tumblr.com)

Posledné dva body by sa skôr dali klasifikovať ako rady do budúcna.

6. Píšte si poznámky a na konci ročníka NEVYHADZUJTE zošity
Toto je sväté pravidlo, ktoré som si, žiaľ, uvedomila až príliš neskoro. Keď už v prvom ročníku viete, že z takej biológie v živote nepôjdete maturovať, poznámky môžete občas flákať (hovorím občas, aby ste sa mali z čoho učiť na prípadné testy, samozrejme). Ak však máte istotu, že z dejepisu napríklad maturovať pôjdete, píšte si všetko čo profesorka povie na hodine (nemyslím „Kto chýba“ a „Koľkého je“ pravdaže). V poslednom ročníku totižto poznámky poriadne nepíšete – iba z predmetov, ktoré sú pre vás nové. Vo všetkom ostatnom iba využívate to, čo ste si zapísali počas tých troch rokov predtým. Takže posledné varovanie – takú slovenčinu určite neflákajte, tie poznámky za vás nikto nenapíše a pokiaľ nemáte známych v nižších ročníkov, ste v keli.

(zdroj: tumblr.com)

                7. Čítajte povinné čítanie
Posledné pravidlo dnešného čo robiť keď je určite všeobecne známe a všeobecne nenávidené. Ja sama som to flákala a povinné čítanie si rýchlo zháňala buď to na poslednú chvíľu, alebo vôbec. A pri maturite vám referáty z internetu stačiť nebudú. Je ľahšie poriadne všetko čítať kým máte čas a netlačí vás žiadna maturita, či už ústna alebo písomná. A keď si urobíte poriadne poznámky, v štvrtom ročníku sa budete sami seba milovať, že ste na to mysleli.


Tak, týmto by som ukončila dnešný článok. Dúfam, že vám všetky rady padli na úžitok a školský rok zvládnete o trochu ľahšie a bezproblémovejšie. Budem vám držať palce! 

8 komentárov:

  1. Veľmi zaujímavé a úprimne rady :) škoda že väčšina sa už na VŠ nedá robiť. V každom prípade som toto používala ja na SŠ az na to, že som sa nikdy neucila a išlo mi to :) -napísanie ťahajú - naučenie sa.

    Www.co-je-dobre-to-musim-mat.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Škoda no, ak sa i ja na nejakú VŠ dostanem, budem musieť vymýšľať ďalšie life hacks. :D Každopádne súhlasím, napísanie ťaháku skutočne pomáha :)

      Odstrániť
  2. Úžasný článek a hned se přidávám k pravidelným čtenářům! Já už mám učení za sebou a máš pravdu, i já jakožto starší sourozenec mám takové tu nutkání říkat bráchovi jak a kdy se má učit :D ale nedělám to často. Hodně věcí jsem dodržovala, nejdůležitější je podle mě beztak dávat pozor v hodinách, protože se pak o 50% toho musíš učit doma (respektivedobrou polovinu si určitě zapamatuješ z hodiny:)) a ten čas v té škole prostě člověk strávit musí :)). Bezvadné!
    Dede z www.jezkovy-voci.blogspot.cz :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Awwww toľko chvály! Ďakujem krásne :) a áno, súhlasím s tým, čo sa týka dávania pozoru na hodinách. Občas je to skutočne ťažké, ale dá to človeku najviac. A keď si to musí odsedieť, prečo rovno nedávať pozor, presne :)

      Odstrániť
  3. Moc hezký článek, fakt že jo :) taky jsem takové tři roky jen proplouvala, ale vloni jsem konečně zvedla svůj líný zadek a začala něco dělat a je mi mnohem líp :)
    http://stayinalivebyblondie.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tento rok som svoj zadok zodvihla ja a hoci je to zo začiatku náročné, som rada, že som sa do toho dala. Vďaka za pochvalu! :)

      Odstrániť
  4. nevyhazovat sešity, hmm.. příští rok to napravím :D:)
    Denisse Beauty

    OdpovedaťOdstrániť

© daydreaming. 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis