piatok, 28. augusta 2015

Book recommendations #1

Ahojte!

Rada vás vítam  pri ďalšom článku, tentokrát z mojej dielne. Ako ste si mohli prečítať (a následne preložiť) v nadpise, jedná sa o odporúčania kníh. Plánujem z toho urobiť možno nejakú sériu, všetko sa však bude odvíjať len od toho, či o články podobného druhu bude záujem (a či budem lenivá mrochta alebo nie). Predtým než začnú samotné odporúčania, musím podotknúť, že sa jedná len o môj osobný názor – a teda to čo sa mne páči, nemusí mať rád Janko z vedľajšej dediny, Marienka z Bratislavy a podobne. Nuž, ale dosť bolo zbytočných rečí a poďme sa hneď vrhnúť na článok.


The Book Thief - Markus Zusak

Anotácia: Liesel Memingerová prichádza do nemeckého mestečka Molching, kde ju čakajú adoptívni rodičia. Postupne si zvyká na krik a výčitky novej mamy Rosy i na láskavosť nového ocka Hansa. Liesel si nachádza priateľov – aj toho najlepšieho, ktorý sa do nej zaľúbi. Zoznamuje sa so slovami, učí sa ich čítať i zapisovať. Počúva hudbu, ktorou jej ocko obveseľuje mestečko. A hoci by to od nej asi nik nečakal, kradne knihy.
Na všetko, čo vnímavá Liesel prežíva, však dopadá tieň Adolfa Hitlera, ktorý vládne Nemecku a nepochybne aj srdciam väčšiny jeho obyvateľov. Jej ocko nacistickému poblázneniu odolal a Liesel sa čoskoro naučí rozlišovať medzi svetom "tam vonku", kde treba na požiadanie hajlovať či vešať zástavy so svastikami, a svetom "vnútri", v dome, kde sa v pivnici ukrýva mladý židovský utečenec.
Blíži sa koniec vojny, život je čoraz ťažší a Smrť, rozprávač strhujúceho príbehu Liesel Memingerovej, má čoraz viac práce. Jeho pohľad sprevádza čitateľov od prvej stránky po poslednú a prifarbuje ju melanchóliou i čiernym humorom.

Moja skúsenosť: Aby som pravdu povedala, knihu som zo začiatku ignorovala. Jednak preto, že mi ju ospevovalo asi tucet kamarátov a mne to išlo úprimne na nervy. Ani si neviete predstaviť, ako sa mi dvíhal tlak, keď ju niekto v mojom okolí spomenul. A potom mi zrazu iná kamarátka odporučila film. Ak sa pýtate, nie, nepozrela som si ho. Nie vtedy, ale áno o pár dní neskôr na hodine angličtiny.
A potom sme šli do Paríža a ja som ho pozerala cestou v autobuse. A neskutočne plakala, čo je bolo jednak strašne divné, pretože som bola hore asi o druhej ráno, kdesi medzi Nemeckom a Francúzskom, respektíve blízko ich spoločných hraníc, a okrem šoféra a mňa všetci spali. Spolusediaca sa stále mrvila na sedadle a čas od času na mňa zazrela, pretože ju rušilo to svetlo. A potom som sa na benzínke, mimochodom títo Nemčúri majú tam majú aj McCafé, celá uslzená s napuchnutými očami rozprávala s predavačom. A nejako počas tých pár minút som mu spomenula film – keďže moja nemčina je dosť biedna, viedli sme fajn rozhovor v angličtine – a on mi odporučil knihu.
Toto bol síce len zážitok s filmom, avšak pri knihe sa to ešte väčšmi prehĺbilo. Odporúčam najskôr si prečítať knihu a až potom sa vrhnúť na film – pretože, nech je film akokoľvek skvelý – kniha je vždy lepšia. Len tak by the way, ešte som nezažila film, ktorý by sa stopercentne vyrovnal knihe.


Ale vráťme sa späť k Zlodejke. Odporúčam ju každému milovníkovi histórie, druhej svetovej vojny a skvelého čítania. Ak vás nenaláka už len fakt, že celý príbeh rozpráva Smrť, tak potom vážne netuším čo. Ale dajte tejto knižke šancu, zamilujete si ju.

Anotácia: Pätnásťročná Clary Freyová sa v nočnom klube stane svedkom vraždy – vraždy, ktorú spáchali traja tínedžeri so zvláštnymi tetovaniami na tele a s prapodivnými zbraňami. Stačí len okamih a všetky telá jej zrazu zmiznú pred očami. Potom je naozaj ťažké zavolať policajtov, aby vyšetrili vraždu neviditeľnej obete neviditeľnými tínedžermi. Tak sa Clary prvýkrát stretla s Jaceom, Tieňolovcom, ktorý zbavuje náš svet démonov. Clary je vtiahnutá do Jaceovho sveta, jej mama zmizne a ju napadne démon. Ale prečo majú démoni záujem o Clary a jej mamu? A prečo Clary ako jediná vidí Tieňolovcov a svet démonov?

Moja skúsenosť: Zase raz – začala som opačným koncom, než každému odporúčam a videla som najprv film. Omieľala mi o ňom kamarátka, ahoj Anet, a napokon ma nahovorila. Zozačiatku som však veľmi protestovala. Úprimne, film ma veľmi nepresvedčil.
No potom som uvidela túto knižku v kníhkupectve – mrzí ma, že v rámci anglických názvov všetkých kníh v tomto článku som musela použiť anglickú obálku, pretože séria TMI má v slovenčine obálky omnoho krajšie. A len tak mimochodom, TID, teda knižky o Tieňolovcoch, ktorí žili ešte pred Clary a Jaceom, majú obálky ešte nádhernejšie. Sánka dolu, toto vydavateľstvu vyšlo.
Čo sa týkalo knižky, šla som do nej s veľmi malou nádejou – film ako taký nebol zlý a navyše, Jamie a Lily boli fantastickí, ale nezaujalo ma to. Avšak u knihy to bolo úplne opačné a vžila som sa do nej v priebehu pár minút. Jace a jeho humor ma tak zabíjal, že som si každý jeho vtípok značila do zošita. Čo sa týka Aleca a Isabelle, spočiatku som chlapca nemala veľmi rada, no akonáhle sa zomlela scénka s Magnusom, podľahla som aj jemu. Simon je zo začiatku viac otravný ako príjemný, ale pevne verím, že v ďalších knižkách sa to zlepší.

Knihu odporúčam každému milovníkovi fantasy, humoru a neskutočne očarujúcich hlavných hrdinov. Vážne, vyskúšajte to! Knižka sa môže zdať hrubá, ale keď sa do nej úplne vžijete, budete ju schopní prečítať za jeden deň. Ako ja. A verte mi, akonáhle sa do nej pustíte, nebudete chcieť, aby sa príbeh skončil, ale zároveň budete túžiť vedieť, ako všetko dopadne.

Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl

Anotácia: Na Jacksonovej strednej škole v Gatline sa zastavil čas. Mestečko žije spomienkami na zlatý vek otrokárskeho Juhu. Všetko nasvedčuje, že druhý ročník prinesie Ethanovi Watovi len ďalšie sklamania a nudu. Ani doma to nemá ružové. Nedávno mu zomrela mama, otec sa uzavrel pred svetom a z pracovne vychádza len na raňajky a zásadne v pyžame. Ethan je rozhodnutý zmiznúť z tohto Bohom zabudnutého kraja hneď, ako to bude čo len trocha možné. No zrazu sa odvšadiaľ začne ozývať neznáma pieseň, sny takmer nerozoznateľné od skutočnosti sa vracajú čoraz častejšie a krásne čiernovlasé dievča z týchto snov sa jedného dňa objaví priamo pred bránou gatlinskej strednej školy.

Lena Duchannesová je neter miestneho vydedenca Macona Ravenwooda. Je iná ako ostatní, i keď zúfalo túži žiť ako obyčajné dievča. Snaží sa utajiť svoje schopnosti aj kliatbu, ktorá už celé generácie prenasleduje jej rodinu, no niečo také sa nedá navždy skryť ani v zarastených záhradách, kalných močiaroch a spustnutých cintorínoch hlbokého Juhu. Lenin príchod rozvíri stojaté vody Gatlinu. Čelí nielen rodinnej kliatbe, ale aj predsudkom starousadlíkov, ktorí sa bránia všetkému, čo sa vychyľuje zo zabehaných pravidiel. Ethan si postupne začína uvedomovať, aké silné puto ho k Lene viaže. Snaží sa ju chrániť pred útokmi spolužiakov, no uchrániť ju pred rodinnou kliatbou bude oveľa ťažšie.

Moja skúsenosť: Konečne kniha v zozname, kde som najskôr prečítala knižku samotnú a až potom videla film. Ktorý, len tak byt the way, tiež nie je bohvieaký. Ak ste ho však videli, prehltnite odpor a dajte tomu ešte jednu šancu. Ani si neviete predstaviť, koľko scén úplne prerobili alebo dokonca vynechali. Škoda rozprávať.
Čo sa mi na nej páči je, že tam nájdete zopár odkazov – napríklad na knižku Ako zabiť vtáčika. Chválim autorky, že si dali toľko práce a miesto kdejakých vymyslených kníh, názvov skupín a podobne, tam vopchali čosi takéto. Navyše, pevne verím, že to motivuje i mládež k tomu, aby si prečítali i kvalitné diela americkej literatúry.
Čo sa týka Nádherných bytostí, zaujal ma svet, ktorý Margaret a Kami tvoril nezostali verné už osvedčeným čarodejniciam, vlkodlakom alebo upírom, no vytvorili zaklínačov. A každý z nich má svoju špeciálnu moc, máme živliarov – ktorí ovládajú živly, máme inkubov – čosi na štýl upírov, napríklad Malcom je inkubus, avšak neberie ľuďom krv, ale myšlienky či sny. Poznáme i sirény ako je Ridley, ktoré dokážu opantať cudziu myseľ. Sú aj iluzionisti, meniči... Skrátka je neskutočné množstvo možností.
Čo na knihe môže zaujať je i fakt, že sa od začiatku niečo deje. Ethan máva sny – sny s Lenou. Avšak zozačiatku ju vôbec nepozná, no neznáme dievča zrazu nastúpi na jeho školu a v nudnom Gatline sa konečne niečo deje.

Knihu odporúčam fanúšikom fantasy, originality a krásnych vzťahov. Možno kniha nevyhráva Pulitzerovu cenu, avšak patrí medzi najlepšie Young Adults fantasy knihy.

The Perks of Being a Wallflower - Stephen Chbosky


Anotácia: Charlieho malé tajomstvá (AJ: The Perks of Being a Wallflower) sú o dospievaní. Charlieho listy sú oveľa intímnejšie ako denník, sú smutné aj veselé, tragické aj komické. Nevieme, kde žije, nevieme, komu píše, vieme však o svete, o ktorom píše. Snaží sa žiť svoj život najlepšie, ako vie, no zároveň uteká pred jeho nástrahami a dostáva sa do sveta prvých rande, rodinných drám a nových priateľov. Sveta sexu, drog a kultovej Rocky Horror Picture Show, sveta, v ktorom je potrebná len úžasná pieseň na úžasnej ceste k nekonečnosti.

Moja skúsenosť: Kniha, ktorá nezaujme obálkou, no o to viac učaruje príbehom. Kniha, ktorá kolovala po celej mojej triede – tak aj vyzerá, chuderka moja – a všetci spolužiaci, ktorí si ju prečítali, ju chválili. Čo je veľká chvála, pretože nie každý v mojej triede je čitateľ ako ja.
Kniha, v ktorej nájdete zoznam literatúry, hudby či filmov a mnoho odkazov. Kniha, po ktorej dočítaní budete plakať, smiať sa, kričať a čítať ju znova. A viete prečo? Pretože sme sa my všetci, ktorí sme tú knihu čítali, stali Charlieho priateľmi.
Hlavný hrdina sa prihovára, otvára sa a vy s ním máte možnosť dospievať. Skúmať jeho tajomstvá, milovať ho a napäto dúfať, že na ďalšej stránke sa mu nestane nič zlé. Nie každému môže kniha tohto súdka sadnút, no ak máte to šťastie – akože vám sadne – nepustíte ju z ruky.
Vďaka Charliemu zažijete prvý moment nekonečnosti práve v tom okamihu, ako vám to opíše. Od toho momentu budete chcieť čosi podobné zažiť i vy. Akonáhle knihu dočítate, budete mať chuť zažiť Rocky Horror Pictutre Show a možno, možno len v kútiku duše, budete chcieť zažiť i mnoho ďalších vecí, ktoré vám Charlie opíše.
Čo sa týka filmu, režíroval ho samotný Chbosky a tak konečne, konečne v tomto zozname môžem pochváliť i film. Smelo sa pustite do oboch vecí. Pripravte si balík vreckoviek, popcorn či čokoľvek iné, a šálku horúceho čaju.
Knihu odporúčam každému. Všetkým, ktorí chcú zažiť už toľkokrát omieľaný pocit nekonečnosti, prekvapenie v závere a geniálny opis dospievania.

The Cather in the Rye - J.D. Salinger

Anotácia: Jedno z najvýznamnejších diel americkej literatúry 20. storočia zobrazuje príbeh trojdňového blúdenia Holdena Caulfielda, jeho mravnú čistotu a neutíchajúcu silu v boli proti meštiactvu.
Pôvabný príbeh z amerického študentského prostredia o neúspešnom študentovi a jeho rodičoch, pedagógoch, prvých láskach, o mladých ľuďoch, napísaný sviežim tínedžerským slangom.

Moja skúsenosť: O knihe som počula možno pred čítaním Charlieho malých tajomstiev, no nikdy som v knižnici nehľadala práve túto knižku. To prišlo až potom, ako som dočítala Charlieho, niekoľkokrát po sebe, a mala abnormálne veľkú chuť prečítať si niečo podobné. Príbeh o dospievaní a príbeh o mladíkovi.
A presne o tom je príbeh Holdena Caufielda, jeho putovanie po New Yorku, keď ho vyrazia zo školy a on sa nechce vrátiť domov. Blížia sa zimné prázdniny a on je sám vo veľkom meste, pritom v ňom žije i jeho rodina. Podobne ako v pípade Charlieho, i on sa nám otvára a vpúšťa nás do svojho sveta.
So svojej hĺbke je to smutná a zároveň bláznivá knižka plná sarkazmu, príbehov a prekvapení. J.D. nám podáva príbeh, do ktorého sa zamilujete možno o trošku viac ako do Charlieho.

Knižku odporúčam každému, kto miluje prekvapenia, opisy dospievania a The Perks of Being a Wallflower.

A čo vy? Aké sú vaše najobľúbenejšie knižky? Súhlasíte s mojim výberom, poprípade aký je váš názor na tieto knižky?

4 komentárov:

  1. Moje nejoblíbenější knihy jsou od Johna Greena :) ale máme docela podobný vkus na knížky co tu tak čtu na blogu, takže tyhle by se mi rozhodně líbili taky :)
    Denisse Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Greena som kedysi zbožňovala a nemôžem povedať, žeby som ho teraz nemala rada, no čoraz väčšmi ma jeho knihy prestávajú baviť :D
      Určite si tie knižky skús prečítať, sú vážne skvelé :)

      Odstrániť
  2. The Perks of Being a Wallflower a Zlodejku kníh si plánujem prečítať tiež :) a Mesto kostí vyzerá taktiež veľmi zaujímavo!

    Pozývam ťa na Giveaway, ktorá práve prebieha u mňa na blogu :)
    www.hellomynameisev.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite si ich užiješ, aspoň ja som si ich veľmi obľúbila a stále sa k nim rada vraciam. Potom, ak tak, napíš i svoj názor. Rada si ho prečítam :)

      Odstrániť

© daydreaming. 2012 | Blogger Template by Enny Law - Ngetik Dot Com - Nulis